Els trens de la sèrie 101 van començar com a subsèrie de la sèrie 100 degut a molts canvis en la planificació de l'alta velocitat entre 1987 i 1989. A principis van adjudicar-se un total de 24 trens d'alta velocitat amb ample de via internacional a Alstom per a la línia Madrid-Sevilla. Més endavant va canviar-se el contracte a 16 unitats, però després de diversos aplaçaments i una indemnització es van construir els 8 trens restants dels quals 2 van ser de la sèrie 100 i els 6 restants de la mateixa sèrie però d'ample ibèric. Aquesta sèrie, denominada Euromed pel servei que ofereix, és similar a la sèrie 100, essent també bi-tensió, té els mateixos motors i 2 tractores motrius amb 8 remolcs entremitjos. En aquest cas però, la sèrie 101 disposa de bogis de 1668 mm, únicament s'utilitza a 3 kV (cc) i la seva velocitat està limitada a 220 km/h. Les 6 unitats van ser lliurades entre 1994 i 1996. A Catalunya els trens de la sèrie 101 han prestat sempre els serveis de més alta qualitat del corredor del Mediterrani, com són els serveis Euromed de Barcelona a Tarragona, Castelló, València i Alacant sense parades a estacions intermitges. No obstant, els trens de la sèrie 101 s'han retirat per convertir-los a ample UIC i aprofitar-los per les línies d'alta velocitat.
Aquest automotor va ser construït per TJV i posada en servei l’any 1998 seguint el mateix model que l’AVE que ja circulava pel parc, però amb la diferència que aquest té un control electrònic de la tracció.